Motion till Kyrkomötet
Separat begravningsavgift för kyrkotillhöriga

Mot 2005:31

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att på lämpligt sätt verka för att kyrkotillhöriga betalar begravningsavgift separat från kyrkoavgiften på samma sätt som icke kyrkotillhöriga.

Motivering

Under åren efter att förändrade relationer mellan staten och Svenska kyrkan genomfördes har kyrkoavgiften blivit uppmärksammad på ett nytt sätt, framför allt genom att det tydligare framgår i kronor vad var och en erlägger. Det har därmed blivit mer och mer angeläget att på ett pedagogiskt sätt kunna förklara hur kyrkoavgift och begravningsavgift förhåller sig till varandra. Många är dåligt informerade och många missförstånd uppstår.

En svårighet består i att förklara varför begravningsavgiften ingår i kyrkoavgiften för dem som tillhör Svenska kyrkan, och inte för andra. När det talas om hur mycket man kan ”spara” kommer ofta hela summan med. Det fanns en god tanke kring detta redan i samband med riksdagens principbeslut 1995. Svenska kyrkan har ju haft och har fortsättningsvis hand om begravningsverksamheten. Det kan tyckas naturligt för dem som tillhör Svenska kyrkan och följer gängse begravningsseder att begravningsgudstjänst och gravsättning ses som ett sammanhang. I ekonomisk hänseende är det dock inte så, kostnaderna för begravningsverksamheten skall särredovisas.

Kanske betydde det något att det så mycket som möjligt liknade hur kyrkoskatt betalades förr. Idag blir det dock mer ett besvärande faktum när information skall ges.

Bättre vore att alla följde samma mönster. De som tillhör Svenska kyrkan eller annat samfund med uppbörd via skatteverket betalar kyrkoavgift till sitt samfund. Alla, såväl kyrkotillhöriga som icke kyrkotillhöriga, betalar begravningsavgift.

Kyrkostyrelsen skulle kunna aktualisera denna fråga i de fortlöpande kontakterna med staten och verka för att en ändring kommer till stånd.

Lidköping den 11 juli 2005

Tomas Forsner